dinsdag 23 april 2013

Kun je nog zingen .....


Ik heb me erdoorheen geslagen – eerlijk is eerlijk – het is taaie kost … Terug naar de roots van ons Zijn, van het wezenlijke van ons bestaan ….. De wortels van de Zeeuwse stam – de elementen, waaruit onze Zeeuwse DNA-strengen zijn opgebouwd - zout water hornaet - 't ruhesoort - koppespinnen - plattezeuhen - slik op de weg en de Lante zoe en de massabriete ...... Zoektocht naar de Zeeuwse henen .........
Zoektocht naar de Zeeuwse henen. (foto: Hans Koert)
Meer dan 50 liedjes, verdeeld over 2 cd’s, gezongen door Zeeuwen, die woonden en leefden in de vorige eeuw en soms gepast uit hun bol gingen op verjaardagen of feesten en dan, soms spontaan, soms met hulp van de jeneverfles, recht gingen staan, om zonder gêne, hun  lied, hun gevoelens, voor de voeten van de luisteraars neer te leggen.
 
3 x 3 = 9
Zelf opgegroeid tijdens de Kun Je Nog Zingen …… jaren, de periode na de wederopbouw – de tijd die Rauwe Bonen Zoet Maakte en Drie Maal Drie Is  Negen ......, de jaren vijftig en zestig, hoopte ik veel herkenbaars terug te vinden, maar dat viel tegen.  De verzamelde liederen waren weliswaar verzameld tussen 1950 en 1970, maar blijkbaar bij een generatie, die zich dit soort uitspattingen herinnerde van de jaren van voor de Tweede Wereldoorlog; de jaren van de crisis - de jaren zonder Zeeuwse Top Veertig, Kinderen Voor Kinderen of lokale artiesten als Surrender of de Lamaketta's  ... De jaren dat je nog alleen beroemd kon zijn op je eigen durp.
Veldopnamen .....
Een keur aan liederen, veldopnames – field recordings, gezongen door lokale artiesten, die zingen over de duistere kanten van het leven, in liederen met titels als  Mijn Julia is mij ontnomenDaar gunter in die veldenHoe helder de zon, hoe duister de maan  tot  De lantre zoe en de massabriete  (dat verzin je toch niet zelf?) - Hier ligt mijn tedere bloem in het graf  en Wat Hoor ik Hier In’t Midden al van de Nacht? …… Zeeuwse Traditionals, die je tevergeefs in de Zeeuwse Top Veertig hitlijst met Hemelvaartsdag terug zult vinden  - liederen, die vergeten zijn en de stemmen verstomd …. Behalve dan als je deze cd's door worstelt .....

Veldopname (foto: Hans Koert)
 
Ik moet toegeven …… is doe het niet graag ……maar ik was toch even heel blij dat ik mijn creativiteit heb mogen doen gelden …… Zoals jullie wellicht wel weten vind ik het leuk om zo af en toe een beetje met taal te stoeien en de wereld te vemoeien met mijn konterfeitsels op taalkundig gebied ……. Daarom ook was ik, eerlijk gezegd, stik zenuwachtig toen de Grote Dag in aantocht kwam … toen het gepresenteerd werd en ….. wat denk je?  Ze hadden een stukje van mijn tekst gebruikt!  Whow!
 

Een heuse commissie had bedacht dat het wel leuk zou zijn om met z’n allen  … je leest het goed ..... met z’n allen een lied te maken voor de nieuwe koning ……  net zoiets dus als alle Zeeuwen vragen om een plan voor de natuurcompensatie langs de Schelde uit te werken of allemaal tehêre Zeeland te herindelen in, pak weg, een handjevol nieuwe gemeenten .... Dat wordt gegarandeerd niks ….. Een probleem, een vraagstuk, een kwestie overlaten aan de publieke opinie, aan Zegt U Het Maar … aan Jan en alleman is gegarandeerd tot mislukken gedoemd. Denk nog maar eens aan de mogelijke ontpoldering van de Hedwigepolder ….. Iedereen buitelde over elkaar heen, had een mening of een oplossing of schreeuwde om aandacht …… uiteindelijk bleek alle moeite tevergeefs omdat … simpel gezegd, …. we er helemaal niets over te zeggen hadden. Zouden ze dat nu met het poldermodel bedoelen? Of is is het eigenlijk het Hedwigepolder model .... Ergens  zogenaamd over mee mogen praten maar niets in de melk te brokken hebben?  
Zuud-Beveland (foto: Hans Koert)
Het koningslied gaat niet meer door, begreep ik of toch weer wel ..... ik weet't niet meer …. Iedereen had het erover, dus wat dat betreft hadden de bedenkers wel eer van hun werk …………. Je zult mij dan ook niet horen over de kwaliteit van de tekst - dan 'oe 'k m'n klompekotje toe ..... En als je dan hoort hoe ze op sociale media mekaar te lijf gaan ..... Ze maeken't wè wé erg van ei:ers! Zelfs tijdens een bijzonder jazzconcert, waar je toch mag hopen gevrijwaard te worden van de discussie over dit soort aardse zaken met als thema “top of flop”, kwam het lied ter sprake ……. alleen omdat een jazz-zanger, Ruben Hein, toch normaal gesproken van onbesproken gedrag, meegezongen had in het achtergrondkoortje.
Okay – je wilt het weten? ………… Wat mijn bijdrage was? Uiteindelijk is het woordje “dan” gebruikt  in het zinnetjes “Daar sta je dan”  …….. Geweldig toch?  Wel vier keer wordt dat zinnetje herhaald. 
De melodie kennen we al ..... (foto: Hans Koert)
Weet je wat ik ingestuurd had? Hier is het begin;

Geen duurdere plaats voor ons aard.
Geen huis is hier een stuiver waard,
Dan, waar’t beschermd moet zijn door dam of dijk,
Ons toelacht riet en geul en slijk …

..... en zo gaat het nog drie coupletten voort …… . Ik geef toe, de tekst was misschien niet zo geschikt als ode aan de nieuwe koning, maar als'k eenmaal bezig bin ....  dan kan'k wà klêr maeke.   Ik had voor de handigheid ook  meteen maar de muziek toegevoegd, maar goed …. ze bleken al een componist gevonden te hebben. Jammer, maar goed, ik mô nie lammertêêren ...... Eén woord gebruikt en nog wel viermaal herhaald ook.
Het moge, na beluisteren van de cd's Zeeuwse Traditionals, duidelijk zijn dat we als Zeeuwen met onze Zeeuwse zangcultuur, nooit vooraan gestaan hebben en als de teksten scheef of dubbelzinnig worden, gesterkt, zo lijkt het, door menig borrel, om de stem wat vaster te doen klinken,  dan is het misschien maar beter dat we onze mond houden ……………….
De Zeelandbrug, gezien vanaf de Katttendiekse Diek (foto: Hans Koert)
Je zult mij dan ook niet op de Kattendiekse Diek zien staan om het koningslied richting Amsterdam te schallen ..... Wedden dat de wind het al op de Zeelandbrug heeft verwaaid tot gelal en gelalala .......?

  Hans Koert
slikopdeweg@live.nl

Slik op de Weg is de 1200ste blog gepasseerd ...... 1200 keer een opvallende Zeeuwse kijk op de Schelderegio en haar bewoners - verhalen die alle kanten op kunnen gaan, relativeren, beschouwen, je bezig houden, zoals Slik op de Weg je in Zeeland vaak kan verrassen .....  Volg Slik op de Weg op Facebook en schaar je bij de groeiende groep volgers ....... Al 1200 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners - een mooie manier om je dag te beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten