woensdag 25 april 2012

'n Batsen Boer

 De tulp is bij uitstek een bloem van het voorjaar. Als buiten de eerste sneeuwklokjes aarzelend hun kopjes boven de grond steken om te kijken of koning Winter zich nog niet aan het terugtrekken is, liggen de eerste bosjes tulpen al weer in de supermarkt voor prijzen ( € 2,95 - twee bossen voor € 5,00), waarbij je je afvraagt, waar doen ze't van ........ Die tulpen worden voorgetrokken in kassen, vermoed ik, en ontplooien zich zodra ze in de warme kamer staan .........
 Zo eind april staan de tulpen ook buiten in de tuin te bloeien. Elk jaar planten we een paar pakketten, afgaand op de fraaie kleurenfoto voorop, die ons vorm en kleur suggereren. Eigenlijk valt het altijd tegen, want elke bol geeft, normaal gesproken, slechts één bloem en twaalf bollen zijn dus zomaar geen groot bollenveld ......

(bron: Bakker - Hillegom)
Doet me een beetje denken aan die reclame voor aardbeienplanten, zoals het plantenpostorderbedrijf Bakker uit Hillegom ons voorspiegelde in hun full colour gids, vol foto's van bloemen, planten en vruchten, die bij ons steevast eind van de winter, op de mat viel ...... Elk jaar was er een aardbei afgebeeld, die, te zien aan de hand, die de vrucht vasthield, gigantische afmetingen beloofde - en warempel, ook nu nog adverteert Bakker, zij het nu op internet, met deze aardbeiplant, de Gigantella Maxim ...... Zelf kreeg je ze natuurlijk nooit zo groot in de tuin - ik vroeg me altijd af of ze op zoek gingen naar een gigantisch grote aardbei of naar een erg klein peuterhandje ......... Trouwens - het postorderbedrijf Bakker uit Hillegom had ook altijd de Zwarte Tulp in de catalogus - ja ja, daar zoeken de veredelaars al eeuwen naar - de zwarte tulp. Met een beetje fotoshoppen maak je van een (erg) donkerblauwe een bijna zwarte bloem ........ Daar trappen we niet in!  
 De tulpengekte, zoals die hier in de Gouden Eeuw, rondwaarde, schiet steeds weer in mijn gedachte als ik naar die iele tulpenbloemen kijk in onze tuin. De Viceroy uit 1637, met zijn fraaie witte bloem met paarse aderen was zo'n geliefde variant, dat men voor één bol duizenden guldens over had. Sommige tulpen brachten wel het tienvoudige van een jaarsalaris van een ervaren vakman op - nou, kom daar vandaag de dag nog maar eens om - Zo iets lukt je alleen als je een fikse vertrekbonus hebt bedwongen bij je werkgever ( tja, we kunnen er nu niks meer aan veranderen - we hebben dit een aantal jaren  geleden zo afgesproken).
Als ik door mijn oogharen kijk lijkt die ene tulp naast het terras verdraaid veel op deze Viceroy - toch maar eens voorzichtig een stokje erbij prikken want als hij straks uitgebloeid is, zie je't kostbare er niet meer van af. In oktober, als de dagen gaan korten, maar eens proberen of ik de bol kan slijten op internet als een echte originele nazaat van de Viceroy .... Even photoshoppen en dan op 't prikbord van Zeelandnet of Marktplaats! Ik denk dat eBay beter is, dan bereik je meteen ook de Japanse- en Saudische markt .... ?
Original 17th century Dutch Viceroy tulip .... Only two bulbs available!
Tienmaal een jaarsalaris hoeft niet - éénmaal ook niet. Laat ik niet moeilijk doen - we maken 't gewoon af op de prijs die men er in de 17de eeuw voor neertelde, tussen de ƒ 3500 en ƒ 5000 .......  dan kan'k me even voordoen as de zeune van'n Batsen Boer. Ik kom de bol dan persoonlijk voor je in de grond zetten, alleen in Zeeland uiteraardwant ander's wordt' wé zoa'n Batsen reize .... é?
Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg  Feesboek: Slik op de Weg

SlikopdeWeg: De dagelijkse Zeeuwse blog over de Schelderegio en haar bewoners.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten