donderdag 27 oktober 2011

Herfsttwitters

De herfst behoort, wat mij betreft, in de top drie van de seizoenen thuis .......... Als de bladeren beginnen te kleuren en een dik tapijt van tinten vormt onder de bomen en het buiten nazomert, dan stijgt de herfst in eens weer een paar plaatsen in mijn top drie van mooiste seizoenen - een gevoel dat ik overigens ook in het voorjaar, in de zomer en de winter herken bij mezelf ........ Wat voor de één een schrikbeeld is ( ach ja, je weet het wel .... de blaadjes vallen weer!) geeft de ander een ultiem geluksgevoel.

De herfst associeer ik met verval ........ de natuur vertoont sporen van ouderdom, trekt zich terug en breidt zich voor op dat wat gaat komen. De natuur maakt zich winterklaar ..........
In de tuin beginnen de bladeren van de hosta te kleuren en het bladmoes begint te verteren, waardoor de bladeren plotseling een skelet lijken te krijgen, dat nog bij benadering de grootte van het blad aangeeft. In het voorjaar en de zomer probeer je nog met allerlei natuurvriendelijke- en minder natuurvriendelijke manieren de slakken het knagen aan het blad te ontmoedigen - in het najaar mag de natuur zijn gang gaan.
De kleuren van de herfstbladeren zijn op geen palet van wat voor schilder ook, terug te vinden. Die sensatie proberen we met onze moderne hulpmiddelen vast te leggen - sommigen grijpen ezel en penseel, of schrijven een gedicht ...... anderen maken foto's met hun mobieltje in de hoop dit geluksgevoel te kunnen vasthouden. Ik heb al eens iemand dat gevoel zien sms-en en onlangs zag ik zelfs een groep herfsttwitters langs komen .......... of was dat gewoon een groep staartmeesjes, die door de struiken buitelden? ( Nisse - Zak van Zuid-Beveland) ( oktober 2011)
Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen