vrijdag 28 oktober 2011

Een historisch concert?

Hervormd Jeugdcentrum "De Veste" in Goes. (ca. 1965) (foto Goese gemeentearchief)
In Goes op de Keizersdijk, waar nu boekhandel De Koperen Tuin staat, was eind vorige eeuw een verenigingsgebouwtje van de Hervomde kerk van Goes, genaamd De Veste, waar o.a. een jeugdsoos was, waar in 1973 de eerste Zeeuwse Vredesmarkt werd gehouden, de Jeugdvakantieweek een onderdak vond en de Sociëtiet van Alleenstaande Zeeuwen (de SAZ) haar maandelijkse ontmoetingsavonden hield. Ook organiseerde Jeugd en Muziek er film- of muziekavonden.

Affiche van het optreden van het Theo Loevendie Consort op 14 oktober 1971 in De Veste in Goes (foto: Beeldbank Zeeland)
In oktober 1971 werd het Theo Loevendie Consort door Jeugd en Muziek uitgenodigd om te komen spelen, die zeven-man sterk kwam opdraven. Theo Loevendie, geroemd als componist in de geïmproviseerde muziek scene speelde een prima concert, al was over het algemeen (en misschien lag het aan het zaaltje in De Veste), schreef ene A.L., journalist bij de PZC de volgende dag, het slagwerk (lees: Martin van Duinhoven) wat overheersend, waardoor onder andere het spel van de pianist (= lees Leo Cuypers) minder tot zijn recht kwam. Helaas liet de jeugd, waarop de organisatie, volgens haar naam, op mikte, het massaal afweten. Er waren slechts vijf (betalende) bezoekers komen opdagen, waaronder ikzelf.

Loevendie wint in Goes met 7-5 door A.L. ( PZC 15 oktober 1971) (klik op de foto als je hem wilt vergroten) ( bron: Krantenbank Zeeland)
De kop in het artikel in de PZC de volgende dag loog er niet om: Loevendie wint in Goes met 7-5: Misschien doet de kop van dit artikel meer denken aan de uitslag van een voetbalwedstrijd dan aan een muziekverslag, begint de verslaggever zijn artikel. Ter verduidelijking legt hij nog even uit dat hij niet bij de sportredactie hoort: We moeten echter met het laatste rekening houden.
Men zou kunnen spreken over een oefenpartijtje op deze avond
, meldt de PZC verder, niets was (gelukkig) minder waar en Loevendie en de zijnen hebben zich er niet met een Jantje van Leiden afgemaakt.

Theo Loevendie: klarinettist, saxofonist, componist en leider van het Theo Loevendie-consort ( bron: PZC 29 juli 1982)
De muziek, die in die dagen gespeeld werd door musici als Theo Loevendie, Leo Cuypers, Gijs Hendriks en Maarten van Regteren Altena, aanwezig op die avond of bands als het Willem Breuker Kollektief of de ICP ( = de Instant Composers Pool), die regelmatig voor Jeugd en Muziek in de Stadsschouwburg van Middelburg optraden, bereikte meestal slechts een tiental jonge bezoekers ..... de jeugd liep er niet echt warm voor. Net als hun ouders vonden ze dit soort muziek wellicht een bak vol herrie, waar ze weinig mee konden. Zij gingen liever naar de Delta Blues Band, The Cyclones, The Skybolts of the Delta Generation als die in de Prinse, in De Vroone of in Kortgene optraden - bands waar ritme in zat en waarop gedanst kon worden ....... Bovendien, wie ging er in die dagen op een donderdag, ook al was het waarschijnlijk herfstvakantie, uit? De verslaggever komt in ieder geval tot de conclussie dat dit soort concerten in de De Veste beter niet meer georganiseerd kunnen worden als de jeugd er niet op afkomt. Of dit nu echt muziek is waar de jeugd eens echt voor gaat zitten, weten we niet precies; men zou (wat het aantal aanwezigen betreft) neen moeten antwoorden. Voor de werkers achter de schermen van J. en M. wordt het in ieder geval tijd om (wat Goes betreft) ernstig te bedenken of men doorgaat met het geven van dit soort avonden, "hoe spijtig dat misschien voor de aanwezigen moge klinken". Feit is, in ieder geval, dat ik aanwezig was bij dit historisch concert en Theo Loevendie bevestigde me gisteren, waar ik al bang voor was, dat hij mij, noch het concert, herinnerde, maar ik wil toch graag, als onderdeel van het verwerkingsproces, weten wie die andere vier betalende bezoekers waren .... Misschien kunnen we dan een reunie houden?
Goes - Zuid-Beveland) ( augustus 1971)
Meer over de muziek die gespeeld werd tijdens dit historische concert vind je op de Keep Swingingblog.


Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg

4 opmerkingen:

  1. Toen had ik net 9 maanden (- 2 dagen) het levenslicht gezien.

    Jer P.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas Hans, ik was toen nog maar drie maanden oud. Maar wie weet was ik in mijn vorige leven wel en jazzvirtuoos.

    Sacha V.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herinner me wel het concert. Het was zo'n extreme situatie dat ik het me herinner, wat bijzonder is want ik vergeet veel van vroegere optredens. Tot kijk en bedankt.

    Theo L.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij was ik er niet bij - de naam herinner ik me nog wel.
    Peter K.

    BeantwoordenVerwijderen