maandag 17 oktober 2011

De Juunrenne

Wie ooit als kind het genoegen heeft gesmaakt de wereld te mogen herscheppen, kruipend op de grond, de losse railsegmenten aan elkaar stekend tot een fantasievolle serie lussen, waarop de Duitse mini locomotief van het merk Trix, Fleischman of Marklin met een serie wagonnetjes, hopenlijk probleemloos, zijn rondje mocht draaien, zal met veel plezier De Buffer in Hoedekenskerke bezoeken.
Deze voormalige uienschuur op het eindpunt van de Stoomtrein Goes-Borsele, is al lang geleden omgebouwd tot een volwaardige koffiecorner met een grote miniatuurtreinbaan, waar je als kind alleen maar van mocht dromen. En, hoewel zelf de miniatuurtreinbaan ontgroeid, is het mooi te zien hoe de jonge generatie nog steeds diezelfde fascinatie heeft voor die kleine maakbare droomwereld met bergen, tunnels, bruggen en overwegjes, waarvan zelfs de bomen naar beneden kunnen om de verstilde reiziger-op-voet te beletten het spoor op te lopen ........
In de Pluimweide buiten De Buffer kunnen de kleintjes onder ons ook nog eens een treinritje zelf meemaken op een echt minispoor .......... bestuurd door volwasene die blijkbaar die modeltreintjesfase nog niet ontgroeid is. Als kind groeide ik op, nog geen kilometer noordelijker, prutsend op zolder onder het schuine dak, waar ik mijn Trix-treinbaan (waar zag je dat in het echt - twee railsstaven en een stroomgeleider in het midden? alleen bij Trix) mocht laten liggen en uitbouwde met modelhuisjes, bergen van gips en boompjes met groengeschilderde sponsen kronen? Wat zou ik me gelukkig gevoeld hebben als ik geweten had dat in de juunrenne een eindje verderop mijn droomwereld werkelijkheid was geworden?

De Buffer en de Pluimweide zijn geopend op die dagen dat de Stoomtrein rijdt. (Hoedekenskerke - Zak van Zuid-Beveland) ( augustus 2011)

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten