dinsdag 27 september 2011

d'n 'Uuzen

Dankzij de welvaart van de afgelopen vijfenzestig jaar is er heel wat veranderd in de woningen van de Zeeuwen. In de Hoeve van der Meulen bij 's Heer Abtskerke is alles bij het oude gebleven en ademt nog de sfeer uit van de eerste helft van de vorige eeuw. D'n 'Uuzen, de woonkamer, is hier bewaard gebleven, zonder veel moderniseringen en dat roept herinneringen op aan de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Thuis bij mijn opa en opoe hadden ze twee kamers, waarvan er slechts één gebruikt werd; de mooie kamer - hier zat je alleen op zondag, op hoogtijdagen of als er iemand jarig was. Hier stond ook de eerste televisie, die, naar ik me herinner, bij het één of ander koninklijk huwelijk, ik meen Koning Boudewijn met de Spaanse gravin Fabiola de Mora y Aragon in 1960, werd aangeschaft. Hier stond een tafel met pluchenkleed. En de stoel van opa, de rookstoel, een fauteuil, waarvan je de leuning dankzij inkepingjes in de leuning, kon verstellen, met ernaast een asbak op een zware glimmende voet, die niet omviel als je er tegen aan liep. In de gang waren er tot een meter hoogte oude blauwe antieke tegeltjes ingemetseld. Er was een diepe kelder met een steil trapje, waar het zomers lekker koel was.

In de andere kamer was alles veel eenvoudiger ingericht en lag er een plastic zeiltje op de tafel, waar mijn opa warm kwam eten tussen de middag en als hij op de boerderij bezig was at hij hier of in't kaernkot tijdens het schof ( rond half 10 en rond half vier) z'n stuten op. In de schure stond het vlees te pruttelen op het petroleumstelletje. De boerenmensen in Zeeland aten meestal warm tussen de middag. Wat overbleef ging naar de verkens of op de mispit en als er brood over was ging dat naar de katten. Toen waren katten nog vegetarisch denk ik, al kreeg onze eigen poes, Bontje, thuis ook al Felix kattenbrood (!). De krumels op de tafel werden van het zeiltje geveegd met een scheuteldoek. Met diezelfde scheuteldoek werd ook je mond afgedaan als je geknoeid had.

Ik zie die kamers nog zo voor me. Elk voorjaar en najaar werd het huis grondig schoongemaakt. dat moest ook wel met een kolenkachel - dat gaf immers veel stof. Bij mijn opa en opoe werd ook de inrichting van het hele huis omgegooid. In de zomer werd de kamer aan de noordkant ingericht als "daagse" kamer en in de winter die aan de voorkant, de zuidkant, want dan had je nog wat profijt van de warmte van de binnenkomende zon. Als ik me de kamers herinner, dan weet ik, door de inrichting, dus nog precies of het zomer of winter was. De bedsteden, de besties, waren in de jaren vijftig al verbouwd tot kast. De poepdoos was buiten, gelukkig vlakbij het huis, zodat je niet eerst vijftig meter door de vrieskou moest lopen als je nodig moest. Als de poepdoos geleegd moest worden, ging de inhoud naar de mispit en toen die er niet meer was, begraven onder de beierstruken in de tuin. D'n êmer werd "ontsmet" met een scheut lysol ...... de geur van vroeger ........ ( 's Heer Abtskerke - Zak van Zuid-Beveland) ( augustus 2011)


Meer foto's van Hoeve van der Meulen

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg

1 opmerking:

  1. Rook je ook niet de geur van lysol als je een ziekenhuis binnenkwam? Schijnt toch goed spul geweest te zijn aangezien ze dat nu niet meer gebruiken maar er wel steeds meer vreemde "bugjes" de kop opsteken....

    BeantwoordenVerwijderen