donderdag 26 augustus 2010

Olieschans




Olieschans






De Olieschans is één van de talrijke overblijfelen in Zeeuws Vlaanderen van schansen en forten, daterend uit de Tachtigjarige Oorlog ( 1568-1648), die nog in het landschap terug te vinden zijn. De Olieschans werd in 1604 gebouwd door Maurits, de zoon van Willem de Zwijger, die de opstand tegen de Spanjaarden leidde. De schans diende om de haven van Aardenburg te beschermen tegen de Spaanse troepen. Het werd afgebroken in 1672. De Olieschans is nu weer herbouwd en zichtbaar in het landschap tussen de boerderijcamping De Oliepot ( een oude naam voor de schans) en Aardenburg. ( Aardenburg - West Zeeuws-Vlaanderen) ( augustus 2010)


The Olieschans is one of the numerous remains of sconces and fortresses from the Eighty Years' War or Dutch War of Independence (1568-1648) to be found in Zeeuws-Vlaanderen. It was build in 1604 by Maurice, son of William The Silent, who organized the rebellion against the Spanish army, to protect the Aardenburg harbour. It was demolished in 1672. It is now rebuild between the farm camp site The Oliepot ( an old name for the sconce) and Aardenburg. ( Aardenburg - West Zeeuws-Vlaanderen) ( August 2010)

Contact Slikopdeweg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen