maandag 9 augustus 2010

Fort Ellewoutsdijk




Fort Ellewoutsdijk










Het Fort Ellewoutsdijk ligt aan de Westerscheldedijk ten zuiden van het dorp Ellewoutsdijk. Het werd gebouwd in 1835 toen België zich afscheidde van Nederland en de Schelde een grensrivier werd tussen de twee landen. Het werd nooit betrokken in gevechtshandelingen en gaf plaats aan zo'n 500 soldaten, die hier ingekwartierd waren. Na de Eerste Wereldoorlog werd het geschut verwijderd, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog namen de Duitsers het fort weer in gebruik. Het is nu in het bezit van de Vereniging voor Behoud van Natuurmonumenten en is dagelijk te bezoeken. ( Ellewoutsdijk - Zak van Zuid-Beveland) ( augustus 2010)
The Fortress of Ellewoutsdijk is located along the dike of the river Scheldt south of the village of Ellewoutsdijk. It was build in 1835 when the Belgian separated from The Netherlands and the river Scheldt became the border between the two countries. It was never used in fights, but had to monitor the river and 500 soldiers found a quarter. After the First World War the last cannons were moved, but during the Second World War the German made full use of it. Now the Vereniging voor Behoud van Natuurmonumenten is the owner of the building, which can be visited daily. ( Ellewoutsdijk - Zak van Zuid-Beveland) ( August 2010)


SLIKOPDEWEG FOTO'S


Slikopdeweg bereikt binnenkort haar 500ste bijdrage en is op zoek naar mensen die hun Zeeuwse foto's op http://slikopdeweg.blogspot.com willen plaatsen. Stuur ze, met vermelding van plaats en datum ( en bijzonderheden ) naar slikopdeweg.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen